Skolevalg på Lillestrøm ved NRK folkeopplysningen

Læreprofesjonens etiske råd er av den klare oppfatning at det i denne saken ikke er tatt tilstrekkelig hensyn til elevenes integritet, og at elevene har blitt utsatt for uakseptabel manipulasjon. Elevene har ikke gitt samtykke til eksperimentet og elevene har ikke kunnet reservere seg for eksperimentet.  Vi er bekymret for den presedens dette vil kunne etablere i forhold til det å tillate eksperimenter med barn og unge uten informert samtykke hos foreldre og/eller elevene selv. I henhold til Lærerprofesjonens etiske plattform (https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/larerhverdagen/profesjonsetikk/larerprof_etiske_plattform_a4.pdf) har lærere ansvaret for tillitsfull samhandling med elever og skal arbeide i åpenhet og tilrettelegger for innsyn fra berørte parter.

Det er grunn til å stille kritiske spørsmål ved at kun rektor var involvert og gav tillatelse til eksperimentet og at lærerkollegiet ikke var trukket inn i etisk diskusjon knyttet til eksperimentet. Lærere ble derfor også satt ut av stand til å ta vare på eleven ved uheldige reaksjoner på eksperimentet på en god måte.

Samtidig anerkjenner Lærerprofesjonens etiske råd at NRK har et viktig pedagogisk mål med programmet.  Elevene kjenner seg igjen og eksperimentet og programmet har potensiale for å engasjere følelsesmessig. Programmet er informativt når det gjelder mekanismer som ligger bak «fake news», kan brukes til å drøfte spørsmål om informert samtykke og kan fungere godt som utgangspunkt for å analysere konspirasjonsteorier. Men vi kunne i større grad ha ønsket at programmet satte søkelyset på etikk i media og problematisert og drøftet kildekritikk. Vi anbefaler også at det settes søkelys på å reflektere over de etiske aspektene sammen med barn og unge ved eventuell anvendelse av programmet i pedagogisk sammenheng i framtiden.

Guest User