Uttalelse om Ipad-saken i Osloskolen
Lærerprofesjonens etiske råd har gjennom media blitt kjent med saken om lærer Pål Ludvig Finstad ved Trosterud skole i Oslo, som fikk tilrettevisninger og ble flyttet til en annen skole. Under rådets møte 12. februar 2025 besluttet rådet å komme med en uttalelse til saken. Saken løfter flere prinsipielle profesjonsetiske problemstillinger, blant annet lærerens metodefrihet, skjønnsutøvelse og ytringsfrihet. Lærerprofesjonens etiske råd mener det er nødvendig å synliggjøre disse.
Saken startet med at Finstad ble ilagt en skriftlig advarsel av skolens ledelse fordi han la bort Ipad for en periode og lot elevene ha lese- og skriveopplæring med blyant og papir. I advarselen Finstad mottok, hevdes det at dette ikke er et valg Finstad kan ta for sin klasse, at å legge bort Ipad’en er et brudd på lærernes plikter som arbeidstaker, og at ikke å følge skolens plan for bruk av digitale verktøy er ordrenekt.
Senere er det kommet frem at Trosterud skole deltok i et større samarbeidsprosjekt mellom Utdanningsetaten og det internasjonale teknologiselskapet Apple, der det blant annet ble laget en film om Ipadbruken ved skolen som skulle vise frem Osloskolens bruk av digitale verktøy i undervisningen globalt. Dette har foreldre og lærere protestert mot uten å bli hørt.
Som en del av denne prosessen varslet ni lærere ved skolen i februar 2024 om arbeidsmiljøet ved skolen. Til tross for at foreldrene til elevene i Finstads klasse slo ring om læreren sin, ble Finstad den 6. januar 2025 overflyttet til en annen skole mot sin vilje. En annen lærer ved skolen ble også forsøkt flyttet.
I etterkant har nåværende og forhenværende skolebyråd i Oslo reagert på behandlingen av Finstad, Trosterud skoles deltagelse i Apples Ipadprosjektet og filmen som ble laget ved skolen. Filmen er nå tilbakekalt av Apple.
Lærerprofesjonens etiske råd ønsker å rette søkelyset mot lærerprofesjonens grunnleggende verdier og profesjonell integritet slik de er formulert i Lærerprofesjonens etiske plattform:
Etisk bevissthet og høy faglighet er kjernen i lærerprofesjonens integritet og avgjørende for å skape gode vilkår for lek, læring og danning. Vår metodefrihet og profesjonelle skjønnsutøvelse gir oss et særlig ansvar for å være åpne om de faglige og pedagogiske valgene vi gjør. Samfunnet skal ha tillit til at vi bruker vår autonomi på en etisk forsvarlig måte.
Lærerprofesjonens etiske råd vil også minne om lærerprofesjonens etiske ansvar og forpliktelse til å fremme skolens formål. Læreren
- viser mot og målbærer tydelig samfunnsmandatet
- bruker ytringsfriheten og deltar aktivt på faglige og utdanningspolitiske arenaer
- står imot press fra aktører som vil gjøre barnehagebarn og elever til midler for sine mål
- tar ansvar for å varsle når rammevilkår skaper faglig og etisk uforsvarlige tilstander
- tilstreber godt samarbeid, uten å påta seg oppgaver som tilhører andre profesjoners fag- og kompetansefelt
- går ikke på akkord med verdiene i samfunnsmandatet, vårt kunnskapsgrunnlag eller lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske råd mener at Pål Ludvig Finstad har synliggjort sin profesjonelle integritet som lærer og levd opp til lærerprofesjonens grunnleggende verdier, ansvar og forpliktelser for å fremme skolens formål.