Høring om endringer i barnehageloven, plikt til å vurdere norskkunnskaper – høringssvar fra Lærerprofesjonens etiske råd

Lærerprofesjonens etiske råd støtter ikke regjeringens forslag om å endre barnehageloven og innføre en plikt til å vurdere alle barns norskkunnskaper før skolestart.

Barnehagen er allerede forpliktet til å vurdere barns språkutvikling gjennom rammeplanen som forskrift til barnehageloven. Rådet legger til grunn at barnehagelærere har kunnskap og profesjonsetisk vurderingsevne som gjør dem i stand til å følge opp rammeplanens intensjoner på en god måte.

En plikt til å vurdere norskkunnskaper kunne flytte oppmerksomheten bort fra en helhetlig vurdering av barns allsidige utvikling til en avgrenset del av barns ferdigheter. Lærerprofesjonens etiske råd frykter at arbeid tilknyttet dette vil gå på bekostning av de ansattes mulighet til samhandling, lek og deltakelse i samtaler med barna.