Mange påmeldte og gode diskusjoner under Januar-konferansen

Tusen takk til alle som fulgte Januar-konferansen i går, tirsdag 14. januar.

"Får barn være barn i framtidens barnehage og skole?", spurte vi, og i sin innledning snakket Per Brodal om hvordan systemet rundt barnehagen og skolen må legge til rette for at barn skal få utvikle seg og lære i sitt eget tempo. Vi må erkjenne forskjellen mellom utdanning og produksjon, sa han – fordi menneskelig vekst er uforutsigbar og individuell.

Panelet var innom flere viktige aspekter ved en god barndom i utdanningsløpet, og særlig skillet mellom den leken barn selv opplever som lek, og voksenstyrte, lekbaserte aktiviteter ble diskutert. Det ble nevnt mulige sammenhenger mellom lite tid og mulighet til fri lek og utagerende atferd blant barn og unge, "oppgaven" barnehager og skoler har blitt tillagt om å utjevne sosiale forskjeller og politisk ansvar for å tilrettelegge (med blant annet bemanning) slik at lærerne får mer rom til å utøve sitt faglige skjønn.

Det var de yngste barna og elevene som var hovedfokus for samtalen, og særlig barnehagelærernes kompetanse på lek ble løftet frem. Det kom også flere gode innspill og spørsmål fra salen – takk til alle som bidro!

Her kan dere se konferansen i opptak, for dere som ikke rakk det i går (lenke under):

Birgitte Fjørtoft