Teknologien utfordrer!
Rådet mottar jevnlig henvendelser knyttet til økt bruk av teknologi i skole og barnehage. Problemstillinger reises både med personvern som utgangspunkt og med spørsmål om medbestemmelse er ivaretatt. Har læreres profesjonelle skjønn en plass i selve beslutningsprosessene? Rådet har gitt en uttalelse om bruk av robot/avatar som hjelpemiddel for langtidssyke elever. I uttalelsen legges det vekt på personvernlovens krav til samtykke fra alle involverte. Etter at uttalelsen ble publisert, er det kommet forespørsler om rådets syn på elevers bruk av smartklokker og avanserte telefoner som også kan sende informasjon ut fra undervisningssituasjoner.
Rådet har også fått henvendelse fra en skole som har innført åpne, elektroniske karakterprotokoller der alle lærere har tilgang til elevers resultater, enten de underviser dem eller ikke. Rådet mener at det raskt bør komme opp en diskusjon om behovet for å regulere dette, og vil i første omgang gå i dialog med KS om saken.
Pesonvern er et av de fire hovedpunktene i lærerprofesjonens etiske plattform, så rådet vil garantert måtte vende tilbake til disse sakene.
Dette er noen av sakene vi har behandlet tidligere:
Bruk av roboter og smartklokke i pedagogiske sammenheng
Stråling fra trådløs teknologi
Læreres rolle knyttet til tildeling av statsborgerskap
Behandling av mindreårige asylsøkere
Konflikt mellom lærere
Religion i lærerplanen
Ny overordnet del
Yrkesfag og tidlig spesialisering
Kompetansereformen og “avskilting” av lærere
Taushetsplikt knyttet til særskilt sak
Digitalisering, personvern og karaktersetting
Ytringsfrihet
Prøveundervisning og prøvesamvær knyttet til ansettelser