Rådet kvalifiserer seg ytterligere og fordyper seg i ulike forståelser av profesjonsetikk
Med utgangspunkt i evalueringen av Lærerprofesjonen etiske råd, inviterte rådet tre forskere/spesialister på profesjonsetikk til å presentere (kort) sitt perspektiv på profesjonsetikk på møtet i november. Dette gjorde vi for å kvalifisere oss ytterligere for arbeidet med profesjonsetikk. De inviterte var professor Geir Afdal (MF), førsteamanuensis Torbjørn Gundersen (OsloMet) og rådets egen Einar Øverenget (Høgskolen Innlandet). Rådet ønsket med dette initiativet å få presentert ulike syn på hva profesjonsetikk kan forstå som, for å kunne kvalifisere vår interne debatt og våre eksterne uttalelser ytterligere. Det kom tydelig fram i diskusjonen at rådet ønsker å ha fokus både på dagligdagse etiske dilemmaer knyttet til profesjonsutøvelsen og mer overordnet etiske dilemmaer som dukker opp knyttet til nasjonale og internasjonale utdanningspolitiske føringer.
Torbjørn Gundersen redegjorde også for ulike roller et etisk råd kan ta/være tildelt. Lærerprofesjonens etiske råd. Torbjørn skisserte fire mulige roller et profesjonsetiske råd kan ha: 1) informerende, uten anbefalinger, 2) rådgivende, med anbefalinger , 3) sanksjonerende, 4) besluttende. Lærerprofesjonens etiske råd er avgrenset til å være informerende og rådgivende.
Rådet arbeidet på møtet i november også med en tekstsamling med temaet “Ytringsfrihet i pedagogiske kontekster” som vil bli publisert på nettsiden tidlig på året 2019. I tekstsamlingen skriver lærere og ledere i barnehage og skole, en jurist, en filosof, en småbarnsforsker og representanter for skole og barnehageeier om temaet. Målet med denne tekstsamlingen er at den skal kunne brukes av ulike aktører til inspirasjon og kvalifisering av debatter lokalt der etter behov.
Videre arbeidet rådet på møtet i november med hvordan vi i større grad kan ha fokus på barnehagefeltet. I tillegg har vi planer om en konferanse knyttet til digitalisering samt utvikling av en dialogduk knyttet til profesjonsetisk arbeid i barnehage og skole.